A közlekedési infrastruktúra egyik legnagyobb kihívása a kátyúk kialakulása, amelyek nemcsak a járművek állapotát veszélyeztetik, hanem jelentős anyagi terhet is rónak az autósokra és az úthálózat fenntartóira. A Swansea Egyetem kutatói azonban egy forradalmi megoldással álltak elő: kifejlesztettek egy öngyógyító útburkolatot, amely képes saját magát megjavítani, így megelőzve a kátyúk kialakulását.
Az öngyógyító bitumen működési elve
A kutatók apró, porózus növényi spórákat kevertek újrahasznosított olajba, majd ezt az elegyet adták hozzá a bitumenhez, az aszfalt egyik fő összetevőjéhez. Amikor a járművek áthaladnak az útfelületen, a forgalom súlya összenyomja ezeket a spórákat, amelyek így kiengedik magukból az olajat a keletkező repedésekbe. Az olaj felpuhítja a bitument, amely ezután szétfolyik és betölti a repedéseket, megakadályozva ezzel a további károsodást és a kátyúk kialakulását.
Dr. Jose Norambuena-Contreras, a projekt egyik vezető kutatója szerint ezzel a módszerrel az útfelületek élettartama akár 30%-kal is megnövelhető. „A repedések bezárásával megakadályozhatjuk a kátyúk kialakulását a jövőben, és meghosszabbítjuk az út élettartamát” – nyilatkozta a szakember.
A probléma nagysága és gazdasági hatásai
Az Egyesült Királyságban a kátyúk jelentős problémát okoznak. A The Guardian beszámolója szerint 2024-ben rekordösszeget, 579 millió fontot költöttek az autósok a kátyúk okozta sérülések javítására, ami jelentős növekedés a 2023-as 474 millió fonthoz képest. Heidi Alexander közlekedési miniszter korábban bejelentette, hogy 2025-ben 1,6 milliárd fontot különítenek el az utak javítására és több mint 7 millió kátyú megszüntetésére Angliában.
A kátyúk nemcsak anyagi károkat okoznak, hanem veszélyeztetik a közlekedés biztonságát is. Az RAC becslése szerint az angliai és walesi önkormányzati utak minden mérföldjén átlagosan hat kátyú található, amelyek súlyos balesetekhez és jelentős javítási költségekhez vezethetnek.
Rod Stewart és a kátyúk elleni küzdelem
A kátyúk problémája nemcsak a hétköznapi autósokat érinti, hanem hírességeket is. Rod Stewart brit zenész 2022-ben saját kezűleg tömte be az otthona közelében lévő úthibákat, miután egy mentőautó defektet kapott a rossz minőségű úton. Két évvel később, 2024 novemberében bejelentette, hogy eladja öt hibrid sportautóját, mert a környékbeli utak állapota miatt már nem tudja élvezni azok használatát. „Rendkívül szerencsésnek érzem magam, és hálás vagyok azért, hogy ennek az öt gyönyörű hibrid sportkocsinak a tulajdonosa lehetek, amelyek véleményem szerint igazi műalkotások. Sajnos azonban előfordulhat, hogy az útjainkban keletkezett kátyúk miatt új gazdát kell keresnem nekik” – írta Stewart az Instagramon.
A technológia jövője és alkalmazási lehetőségei
A Swansea Egyetem kutatói a King’s College London és a Google Cloud szakembereivel együttműködve mesterséges intelligencia segítségével modellezték a szerves molekulák mozgását a bitumenben, és szimulálták az öngyógyító anyag viselkedését a repedések kialakulásakor. A kutatók szerint az anyag néhány éven belül alkalmazható lesz a brit utakon, és jelentősen csökkentheti a karbantartási költségeket, valamint javíthatja a közlekedés biztonságát.
A National Highways, az angol autópályák és főbb utak üzemeltetéséért felelős kormányzati ügynökség is érdeklődik az öngyógyító útburkolatok iránt. „A valós úthálózaton végzett karbantartás előrejelzésétől kezdve az öngyógyító útfelületekig a National Highways elkötelezett amellett, hogy a technológia segítségével biztonságosabbá és zöldebbé tegye autópályáinkat és főútjainkat a jövőben” – nyilatkozta a szervezet szóvivője.