Olvasási idő: ~ 2 perc

Fényszóró rendszer, amely követi a sofőr tekintetét

A jelenlegi adaptív fényszórók már képesek alkalmazkodni a kanyarodásokhoz, azonban a Ford legújabb fejlesztése az egyenes útszakaszokon is hatékonyabb lehet. Ez különösen hasznos lehet többsávos utak középső vagy bal oldali sávjaiban, ahol a sofőrnek fokozott figyelmet kell fordítania a környezetére.

A Ford az utóbbi időben jelentős innovációkkal rukkolt elő, és az utolsó hírek szerint nemcsak a sebességtúllépőket automatikusan észlelni képes kamerarendszeren dolgozik, hanem a fényszórókat is szeretné modernizálni. A vállalat egy nemrégiben benyújtott szabadalma alapján egy olyan fényszóró rendszeren dolgozik, amely követi a sofőr tekintetét, és ennek megfelelően állítja be a fény irányát.

A szabadalom, amelyet a Ford még tavaly év elején nyújtott be, de mostanra publikálta az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatala (USPTO), egy olyan fényszóró rendszert tartalmaz, amely a sofőr látását követi, és ennek megfelelően módosítja a fény irányát. A Ford szerint ezzel a technológiával a fényszórók segíthetnek megvilágítani a lehetséges akadályokat és sérülékeny közlekedőket, akik esetleg nem állnak közvetlenül a fényszóró fényének irányában.

Ford fényszóró szabadalom
Ford fényszóró szabadalom

A Ford új szabadalma szerint a hagyományos objektumészlelő rendszerek nem mindig képesek észlelni minden potenciális akadályt, míg a szem- vagy fejmozgás-követő rendszerek túl érzékenyek lehetnek, ami téves riasztásokat okozhat. A Ford ezért egy innovatív megoldásban látja a jövőt, amely a sofőr tekintetének irányát követve állítja be a fényszórók irányát.

A szabadalomban leírt rendszer egy beépített időzítőt is tartalmaz, amely biztosítja, hogy a fényszórók egy meghatározott idő elteltével automatikusan visszatérjenek a normál állapotba, ha az extra megvilágítás már nem szükséges. A sofőrnek lehetősége lesz kikapcsolni ezt a funkciót, ha szükséges.

Ez az új technológia jelentős előrelépést jelenthet az autók biztonságában, különösen éjszakai vezetés során, ahol a megfelelő látási viszonyok kulcsfontosságúak a balesetek elkerülésében. A Ford innovációja új dimenziót adhat a vezetési élményhez és a közlekedés biztonságához.

Az Auto123 beszámolója szerint a Ford azt javasolja, hogy az új rendszer az autóban már telepített objektum-észlelő technológiával kombinálva működjön, amely általában videokamerákra és radarokra támaszkodik az akadályok észlelésére. Amikor a két rendszer együtt dolgozik, a technológia képes felismerni, ha a sofőr például egy állatot vagy gyalogost észlel az út szélén, és ennek megfelelően alkalmazkodik a fényszóró fényének irányához, hogy megvilágítsa a területet és megkönnyítse a potenciális veszélyek nyomon követését.

A Ford új szabadalma mellett a General Motors – különösen a Vauxhall és az Opel – szintén dolgozik egy hasonló kutatási projekten, amely szintén követi a sofőr tekintetét és ennek megfelelően állítja be a fényszóró irányát. Azonban a New Atlas jelentése szerint a projekt problémákba ütközött a lassú adatfeldolgozás és a fényszóró szenzorok válaszideje miatt, ami a sofőr szemének természetes mozgása mellett lassú fénymozgást eredményezett.

A jelentések szerint ezeket a problémákat egy algoritmus segítségével próbálták megoldani, amely késleltette a reakciót és simább mozgást eredményezett. Jelenleg mindkét technológia tesztelési fázisban van, és még nem tudni, mikor kerülhetnek sorozatgyártásra.

A közelmúltban a modern Matrix LED fényszórók jelentették az egyik legnagyobb technológiai ugrást, amelyek képesek automatikusan kikapcsolni az egyes nagy teljesítményű LED-eket, hogy a távfényszórók ne vakítsák el a szembejövő forgalmat. Az Egyesült Államokban az automatikusan állítható Matrix LED fényszórók csak nemrégiben kapták meg a törvényes engedélyt, miután a szabályozások 1967 óta nem változtak.

A kormányzási bemenettel automatikusan állítható első világító rendszerek már évek óta léteznek, de a tekintetkövetés tűnik a következő logikus lépésnek.

Keresés